CEL STUDIÓW:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę , umiejętności i kompetencje dotyczące: rozpoznawania zagrożeń , stawiania diagnozy w obszarze uzależnień i zaburzeń zachowania oraz podejmowania właściwej interwencji, prowadzenia pierwszego kontaktu i poradnictwa, projektowania i realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych, psychokorekcyjnych i terapeutycznych, wdrażania strategii profilaktycznych i terapeutycznych.
Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie studiów przygotowują do samodzielnego prowadzenia zajęć w ramach Szkolnych Programów Profilaktyki realizowanych w placówce.
Absolwenci uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie ze wzorem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
![]()
ADRESACI STUDIÓW:
Adresatami są osoby posiadające wyższe wykształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki, resocjalizacji zatrudnione na stanowisku nauczyciela, pedagoga i psychologa, pracownicy punktów konsultacyjnych ds. rozwiązywania problemów uzależnień, pielęgniarki środowiskowe, pracownicy socjalni, kuratorzy rodzinni, pracownicy klubów i świetlic środowiskowych, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Liczba semestrów: 3
Liczba godzin: 360
Liczba godzin praktyk: 60
| Przedmiot | w | ćw |
| Rozwój dziecka w okresie dziecięcym i adolescencyjnym | 10 | |
| Wstęp do psychopatologii | 10 | 10 |
| Zaburzenia rozwoju i zachowania dziecka | 15 | 15 |
| Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej | 5 | 5 |
| Społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty uzależnień i używania substancji psychoaktywnych | 5 | 5 |
| Przepisy prawa dotyczące narkotyków i narkomanii | 5 | |
| Charakterystyka środków psychoaktywnych | 10 | 10 |
| Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień od substancji psychoaktywnych | 5 | 10 |
| Struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce | 5 | |
| Diagnoza w uzależnieniach | 15 | 15 |
| Trening interpersonalny | 15 | |
| Metodyka i podstawy pracy indywidualnej z uczniem uzależnionym, zagrożonym uzależnieniem | 5 | 10 |
| Metodyka pracy z grupą | 5 | 10 |
| Metodyka pracy z rodziną | 5 | 10 |
| Interwencja kryzysowa | 10 | |
| Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży | 10 | |
| Uzależnienia behawioralne – zjawisko i uwarunkowania | 5 | 15 |
| Zaburzenia związane z niewłaściwym odżywianiem | 5 | 5 |
| Rozpoznawanie zachowań narkotykowych i dopalaczowych. Zasady postępowania z osobą znajdująca się pod wpływem narkotyków i dopalaczy | 10 | |
| Podstawy pierwszej pomocy przedmedycznej | 10 | |
| Cyberprzestępczość. Profilaktyka przestępczości w cyberprzestrzeni – aspekty prawne i społeczne | 5 | 10 |
| Wartości w wychowaniu i profilaktyce | 2 | 3 |
| Niedostosowanie społeczne – zjawisko i jego uwarunkowania | 5 | 5 |
| Wykorzystywanie technologii komputerowych i materiałów multimedialnych w szkolnej profilaktyce uzależnień | 5 | |
| Podstawy prawne działań́ profilaktycznych w szkole i placówce oświatowej. | 5 | 5 |
| Planowanie i realizacja działań profilaktycznych w szkole i placówce oświatowej | 5 | 5 |
| Narzędzia diagnostyczne w warsztacie pracy pedagoga w zakresie zagrożeń związanych z uzależnieniami | 5 | 10 |
| Współpraca szkoły z rodzicami w obszarze profilaktyki uzależnień | 10 | |
| Szkoła jako instytucja realizująca zadania profilaktyki uzależnień | 10 | |
| Praktyka | 60 |
Pobierz cennik studiów: cennik studiów 2020
Pobierz informator o organizacji studiów w aktualnym naborze: Organizacja studiów 2020

