CEL STUDIÓW:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę , umiejętności i kompetencje dotyczące: rozpoznawania zagrożeń , stawiania diagnozy w obszarze uzależnień i zaburzeń zachowania oraz podejmowania właściwej interwencji, prowadzenia pierwszego kontaktu i poradnictwa, projektowania i realizacji programów profilaktycznych, psychoedukacyjnych, psychokorekcyjnych i terapeutycznych, wdrażania strategii profilaktycznych i terapeutycznych.
Wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie studiów przygotowują do samodzielnego prowadzenia zajęć w ramach Szkolnych Programów Profilaktyki realizowanych w placówce.
Absolwenci uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie ze wzorem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
ADRESACI STUDIÓW:
Adresatami są osoby posiadające wyższe wykształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki, resocjalizacji zatrudnione na stanowisku nauczyciela, pedagoga i psychologa, pracownicy punktów konsultacyjnych ds. rozwiązywania problemów uzależnień, pielęgniarki środowiskowe, pracownicy socjalni, kuratorzy rodzinni, pracownicy klubów i świetlic środowiskowych, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Liczba semestrów: 3
Liczba godzin: 360
Liczba godzin praktyk: 60
Przedmiot | w | ćw |
Rozwój dziecka w okresie dziecięcym i adolescencyjnym | 10 | |
Wstęp do psychopatologii | 10 | 10 |
Zaburzenia rozwoju i zachowania dziecka | 15 | 15 |
Umiejętności interpersonalne niezbędne w pracy terapeutycznej | 5 | 5 |
Społeczne, kulturowe i ekonomiczne aspekty uzależnień i używania substancji psychoaktywnych | 5 | 5 |
Przepisy prawa dotyczące narkotyków i narkomanii | 5 | |
Charakterystyka środków psychoaktywnych | 10 | 10 |
Neurobiologiczne mechanizmy uzależnień od substancji psychoaktywnych | 5 | 10 |
Struktura systemu pomocy osobom uzależnionym w Polsce | 5 | |
Diagnoza w uzależnieniach | 15 | 15 |
Trening interpersonalny | 15 | |
Metodyka i podstawy pracy indywidualnej z uczniem uzależnionym, zagrożonym uzależnieniem | 5 | 10 |
Metodyka pracy z grupą | 5 | 10 |
Metodyka pracy z rodziną | 5 | 10 |
Interwencja kryzysowa | 10 | |
Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży | 10 | |
Uzależnienia behawioralne – zjawisko i uwarunkowania | 5 | 15 |
Zaburzenia związane z niewłaściwym odżywianiem | 5 | 5 |
Rozpoznawanie zachowań narkotykowych i dopalaczowych. Zasady postępowania z osobą znajdująca się pod wpływem narkotyków i dopalaczy | 10 | |
Podstawy pierwszej pomocy przedmedycznej | 10 | |
Cyberprzestępczość. Profilaktyka przestępczości w cyberprzestrzeni – aspekty prawne i społeczne | 5 | 10 |
Wartości w wychowaniu i profilaktyce | 2 | 3 |
Niedostosowanie społeczne – zjawisko i jego uwarunkowania | 5 | 5 |
Wykorzystywanie technologii komputerowych i materiałów multimedialnych w szkolnej profilaktyce uzależnień | 5 | |
Podstawy prawne działań́ profilaktycznych w szkole i placówce oświatowej. | 5 | 5 |
Planowanie i realizacja działań profilaktycznych w szkole i placówce oświatowej | 5 | 5 |
Narzędzia diagnostyczne w warsztacie pracy pedagoga w zakresie zagrożeń związanych z uzależnieniami | 5 | 10 |
Współpraca szkoły z rodzicami w obszarze profilaktyki uzależnień | 10 | |
Szkoła jako instytucja realizująca zadania profilaktyki uzależnień | 10 | |
Praktyka | 60 |
Pobierz cennik studiów: cennik studiów 2020
Pobierz informator o organizacji studiów w aktualnym naborze: Organizacja studiów 2020