Moduł I: Przywództwo edukacyjne i psychologiczne podstawy zarządzania w szkole (26 godz.)
|
·Style przewodzenia, specyfika przywództwa edukacyjnego (4 godz.) |
·Zarządzanie zmianą w edukacji (8 godz.) |
·Praca zespołowa nauczycieli jako kierunek podnoszenia jakości procesu edukacyjnego (4 godz.) |
·Psychologiczne podstawy zarządzania (6 godz.) |
·Zarządzanie uczeniem się (4 godz.) |
Moduł II: Systemowe zarządzanie i administrowanie szkołą (80 godz.)
|
·Cele, zadania, wymagania wobec szkół w świetle obowiązujących przepisów (4 godz.) |
·Wewnętrzne akty prawne w szkole (8 godz.) |
·Koncepcja pracy szkoły (8 godz.) |
·Zarządzanie jakością kształcenia, nadzór pedagogiczny (8 godz.) |
·Organizacja placówki oświatowej (4 godz.) |
·Prawne aspekty zarządzania placówką oświatową (prawo oświatowe, prawo administracyjne, samorządowe, prawo pracy, prawo finansów publicznych) (8 godz.) |
·Zarządzanie finansami i majątkiem szkoły (8 godz.) |
·Strategia rozwoju szkoły, planowanie pracy szkoły (4 godz.) |
·Kontrola zarządcza (4 godz.) |
·Polityka kadrowa – specyfika zarządzania zasobami ludzkimi w szkole (aspekty organizacyjne i prawne) (8 godz.) |
·Rekrutacja, selekcja pracowników, zwalnianie, wprowadzanie nowego pracownika (4 godz.) |
·Sytuacje kryzysowe w szkole (4 godz.) |
·Minimum informatyczne dyrektora szkoły – obsługa urządzeń i programów niezbędnych w pracy dyrektora szkoły (8 godz.) |
Moduł III: Organizowanie procesu uczenia się i budowania szkoły jako organizacji uczącej się (40 godz.)
|
·Organizowanie procesów edukacyjnych z uwzględnieniem wymagań państwa (4 godz.) |
·Szkoła organizacją uczącą się (4 godz.) |
·Podstawa programowa jako mapa treści (6 godz.) |
·Ocenianie dla uczenia się (6 godz.) |
·Metody opracowywania i modyfikowania programów nauczania (6 godz.) |
·Innowacje pedagogiczne (6 godz.) |
·Dyrektor jako lider doskonalenia się nauczycieli (4 godz.) |
·Kultura organizacyjna szkoły (4 godz.) |
Moduł IV: Komunikacja w szkole, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym (30 godz.)
|
·Media w procesach komunikowania się szkoły. (promocja placówki oświatowej i marketing w oświacie, kontakty szkoły placówki z mediami) (6 godz.) |
·Współpraca z samorządem terytorialnym, instytucjami publicznymi, organizacjami pozarządowymi i podmiotami prywatnymi (4 godz.) |
·Idea partycypacji społecznej dla rozwoju szkoły (4 godz.) |
·Współpraca szkoły z rodzicami jako fundament jej rozwoju (8 godz.) |
·Partnerzy szkoły – zewnętrzne instytucje wspierające działania placówek oświatowych (4 godz.) |
·Pozyskiwanie źródeł finansowania, Fundusze Unii Europejskiej w systemie oświaty w Polsce (4 godz.) |
Moduł V: Kluczowe kompetencje dyrektora szkoły/placówki jako lidera organizacji (36 godz.)
|
·Kompetencje interpersonalne dyrektora szkoły/ placówki (8 godz.) |
·Asertywność i komunikacja w pracy dyrektora szkoły, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej (8 godz.) |
·Planowanie własnego rozwoju (6 godz.) |
·Zarządzanie stresem i czasem (8 godz.) |
·Coaching i mentoring w edukacji (8 godz.) |
Seminarium (4 godz.) |
·Seminarium: Warsztaty opracowywania koncepcji pracy szkoły (6 godz.) |